Németh M. Károly : a (kortárs) lírai én


 
2847 szerző 39454 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Csillag Tamás
  Aztán
Új maradandokkok

Ötvös Németh Edit: Régi képek Parafrázis Tóth Árpád: Egy leány szobájában című versére ) jav.
Egry Artúr: Örökzöd nadrág
Tamási József: három
Farkas György: cím nélkül (37) (jav.)
Bék Timur: Idő
Bátai Tibor: Korrekció, folyamatos jelenben
Paál Marcell: Átlényegülés
Burai Katalin: Fotó
Szilasi Katalin: Lucius Verusnak
Szakállas Zsolt: programverziók
Prózák

Tamási József: Ferike
Pintér Ferenc: Maffia avagy a hűség romantikája (a maffiafilmről)
Péter Béla: Madárrántotta
Péter Béla: PONT
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve III. - A reklám
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve IV. - A bokszfilm
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve II. - A zsarufilm
Pintér Ferenc: Útikalauz a lelkedhez
Ötvös Németh Edit: Halpucolás
Tamási József: Lacika
FRISS FÓRUMOK

Ötvös Németh Edit 5 perce
Tóth Gabriella 22 perce
Pintér Ferenc 30 perce
Paál Marcell 35 perce
Kosztolányi Mária 52 perce
Francesco de Orellana 2 órája
Szilasi Katalin 3 órája
Bátai Tibor 5 órája
Tamási József 6 órája
Bara Anna 7 órája
Tímea Lantos 7 órája
DOKK_FAQ 9 órája
Gyors & Gyilkos 9 órája
Péter Béla 14 órája
Burai Katalin 15 órája
Bék Timur 1 napja
Szakállas Zsolt 1 napja
Farkas György 1 napja
SzakállasZsolt 2 napja
Horváth Tivadar 3 napja
FRISS NAPLÓK

 Minimal Planet 45 perce
Váncza Csilla 1 napja
nélküled 2 napja
Hetedíziglen 2 napja
az utolsó alma 2 napja
Lángoló Könyvtár 3 napja
Baltazar 3 napja
Vezsenyi Ildikó Naplója 4 napja
Maxim Lloyd Rebis 5 napja
ELKÉPZELHETŐ 5 napja
Hetedíziglen 5 napja
Janus naplója 6 napja
útinapló 6 napja
Conquistadores 6 napja
Játék backstage 10 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK

Németh M. Károly
a (kortárs) lírai én

Ahogy űrlapra zárul a formanyomtatvány, de az írás, a szöveg már nem töltheti ki, de sem az oldalt. Amit hordoz, naprazárt forma, maga az űr a holnap, egyben a megmaradás egója, ellenben a formával, amely naprakész bomló mutatvány is, ha a (kortárs) lírát nézzük. Ahol az az én már nincs, csak helyette a jel és a szükséges űrpótló vessző, gondolatjel, mint cselekvéstelenség, mondjuk mint a gondolkodás nyitánya de egyben a végzete is. Még csak nem is dekadens, hisz gondolkodásának iránya nem a hiányzó alteregó megteremtése, hanem riadt menekülés mindattól, ami értelmet hordoz, azaz azon gondolkodás szférájába zárna, amely előbb-utóbb feltételezné az azonosulást. Nincs azonosulási szándék, ez kötöttség lenne, implikáció, kitörésre késztetné az ént. No nem önmagából, magjából, mibe vettette magát, hisz mint olyan, mint ónköltés, nem létezik, se alakos se alaktalan, és ebben csak kísért a Van, de már nem hordja ki, nem tartalmazza a Létezőt, csak kísérti, de meg nem fejti, nem jelenti: ehhez már túl arisztokratikus. Eleganciáját nem viselkedési iskolából, hanem az ópiumból nyerte, amit termel és ami termeli. Származéka, de nem felmenő vagy lemenő ág: hipnózis. Ezért ebben és ennek él, de nincs szülő, nincs leszármazott: hermafrodita delírium, ami kiváltja, egyben léte és a szükséges önemésztése. Nem a pillanat, hanem ahogy megörökíti azzal, hogy vágyik valamire, mert ami van, már nem vonzza, inkább ami lehetne. De ne legyen, ne legyen más mint ő, az én, a pillanat eufóriája, ahogy oldódik a vágyban. A vágy cél, céltalanság, titok: az önhipnózisban, mint vers, nincs mosoly, csak az önfeledés kényszere. Ami persze nem valósulhat meg.

Nem mélységes, nem narcisztikus, ehhez létezni kellene, legalább mint önön alteregójának megközelítése. De ez nem lehetséges, nincs mit és hogy megközelítsen, mert az tett lenne, a cselekvéstelenség felszámolása. Ezt nem engedheti meg magának, mert ez a formája és az űrje rendje, ami közé szorult, ahogy űrlapra zárul a formanyomtatvány. Nincs cél, nincs késztetés az űr, a forma és a nyomtatvány viszonyának vizsgálatára, hisz hierarchiára nyerne, ami diszekálná és ezzel fölemésztené. Eleve érti, ami történne, így tehát az aztán lenne érdekesebb, de ez számára elképzelhetetlen, hisz a kimerülő ˝van˝-ja táplálja, de nem az, ami abban akcionális, hanem ami az űr visszképe: az énre visszaható líra, a lírában vesző én. Az én azonban nem ebben és ennek él, erre csak törekszik, de nem valósítja meg, csak ebben és ennek ért, lát, feltételez. Látja, feltételezi, de már nem
sajátít ki semmit önmagán kívül, és amikor úgy érzi, jelentkezik az önmagára találás lehetősége, akkor azonnal ellentmond egy véletlen megtalált gondolatának, mert az létre térítené. Ezt nem engedheti meg magának, a véletlen megtalált gondolatát.

A véletlen megtalált gondolata feltételezi az empíriát, de erre nincs szüksége. A célirányos, mint a formanyomtatvány, riasztja, akár a szöveg és az oldal, ahol és amiben megjelennie kell. Csak ott, amiben és ahol, mást, másutt nem tölthet ki. Ez rajta múlik, de mégcsak érte se van, hisz az emocionális lenne. Az ópiumban nincs emocionális, emóció csak az utána élő vágy lehet. A többi létező csak arra való, hogy kizökkentse. Nem önmagátlansága enigmájából, hanem titka hordozója. Önmagában kiteljesíti, de nem követ meg, nem következtet, önmaga következménye, ahol kizárja a ˝van˝-t, hisz az megsemmisítené. Megköveti ugyan önmagát, de ha a tettenérés veszélye jelentkezik, azonnal ismét ellentmond önmagának. Ellentmondásai következetlensége, hű önteremtésének illúziójához. Ha egy gondolata önmaga megteremtését vetítené elő, azonnal elveti, így nyilvánul meg illuzórikus volta, de még ezt is azonnal elveti. Ez számára nem ellentmondás, hanem a szükséges éltető léttelenség.

A narkózison kívül nincs szüksége más önigazolásra. A narkózis azonban nem valósulhat meg, mert oldaná. Oldhatatlansága azonban nem ereje, ereje belülről fakad, de nem az övé, hanem nimfomán léttelenségéé. A vágyon kívül, érzései kötetlen és leköthetetlen impulziók. Szinguláris absztrakciói lényegi impulziói. És mégsem absztrakció, nem mysztika, nem narcizmus, hisz ezek számára regresszívek lennének. Így enigmatikusnak tűnik, de belülről, maga számára nem az, vágymű. A mű azonban, tehát a dekadencia, megvalósíthatatlan, ez bomlása, önveszejtődése. A bomlás élmény, mint ilyen, az adott korban siker forrása. De csak kívülről, belül már csak él-mény, csak kiterjedés.

A kiterjedése határai. És mégis, ennek a lírai énnek nincs határa, ege, földje egy és oszthatatlan, és csak terjed. De nem mint a világegyetem, hanem a központjában, ahonnan már nem terjedhet. Egy bipolaritás, amely nem áll kölcsönhatásban egymással, csak egyik kiterjedve átveszi a másik hült helyét. Amelyet nem tölt ki, hanem elfoglal. De nem azért, hogy ne csak az űr maradjon, az üres lap. Hanem az így elfoglalt hely, mint ahogy a lapra tárul a betű, az atipikus, ha egy, a Típia. Ezért nem egy, és mégis egytelenségében alakos osztódik alaktalan, ha kell, akár képletesen tagadva igazol a (kortárs), a nonimplikatív kiterjedés határai…





Hagyjon üzenetet a szerzőnek!

Csak ehhez a vershez tartozó hozzászólások

Hozzáadás a KEDVENC VERSEK listájához.

Feltöltés ideje: 2012-11-03 03:08:07
Utolsó módosítás ideje: 2012-11-03 03:08:07


Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-12-11 23:20   új fórumbejegyzés: Ötvös Németh Edit
2025-12-11 23:04   új fórumbejegyzés: Tóth Gabriella
2025-12-11 22:55   új fórumbejegyzés: Pintér Ferenc
2025-12-11 22:50   új fórumbejegyzés: Paál Marcell
2025-12-11 22:40   Napló: Minimal Planet
2025-12-11 22:33   új fórumbejegyzés: Kosztolányi Mária
2025-12-11 21:22   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana
2025-12-11 20:50       ÚJ bírálandokk-VERS: Tóth Gabriella semmim sincs
2025-12-11 19:19   új fórumbejegyzés: Kosztolányi Mária
2025-12-11 18:24   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana