Németh M. Károly : Tér


 
2846 szerző 39433 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Peer Krisztián
  Hûség
Új maradandokkok

Paál Marcell: Átlényegülés
Burai Katalin: Fotó
Szilasi Katalin: Lucius Verusnak
Szakállas Zsolt: programverziók
Tímea Lantos: Apakép/jav./
Szakállas Zsolt: Uzsorás
Farkas György: cím nélkül (36) (jav.)
Paál Marcell: Dekonstrukció
Gyurcsi - Zalán György: Szafari Ausztráliában
Szakállas Zsolt: flop.
Prózák

Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve III. - A reklám
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve IV. - A bokszfilm
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve II. - A zsarufilm
Pintér Ferenc: Útikalauz a lelkedhez
Ötvös Németh Edit: Halpucolás
Tamási József: Lacika
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve I. - A szappanopera
Tamási József: Potyka
Francesco de Orellana: Az utolsó csukja be a kaput
Bara Anna: A sarkantyúkák illata
FRISS FÓRUMOK

Paál Marcell 40 perce
Pintér Ferenc 1 órája
Francesco de Orellana 3 órája
Kosztolányi Mária 5 órája
Farkas György 7 órája
Fűri Mária 8 órája
Péter Béla 12 órája
Tímea Lantos 17 órája
Tamási József 20 órája
Ötvös Németh Edit 20 órája
péter Béla 1 napja
Burai Katalin 1 napja
DOKK_FAQ 1 napja
Mórotz Krisztina 2 napja
Szilasi Katalin 2 napja
Gerle Kiss Éva 2 napja
Bátai Tibor 4 napja
Vadas Tibor 5 napja
Szakállas Zsolt 6 napja
Nagyító 6 napja
FRISS NAPLÓK

 nélküled 10 órája
Maxim Lloyd Rebis 12 órája
Lángoló Könyvtár 13 órája
ELKÉPZELHETŐ 15 órája
Hetedíziglen 15 órája
Janus naplója 1 napja
útinapló 1 napja
Conquistadores 1 napja
Baltazar 4 napja
Játék backstage 5 napja
négysorosok 6 napja
I-san 6 napja
A vádlottak padján 7 napja
Sin 7 napja
- haikukutyin - 8 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK

Németh M. Károly
Tér

Az épületek már nem szabhatták meg a tér hangulatát, sem az igeemberei, hanem ami meghatározóvá vált, az a megnyert parttalanság volt. Ennek megnyerése a Birodalomból történő kiszakadását is jelentette. E kiszakadás abban nyilvánult meg, hogy tér elvesztette urbanisztikai funkcionalitását, jelentőségét és értelmét. A fölöttes és az alant. Ami azt jelentette, a próféták elvesztették forradalmi státuszukat. Mondhatni, ez a szimulációs civilizáció csődjét jelenthette, de e kijelentés a parttalanság lényegének elvesztését jelentette volna. Magának a parttalanságnak nem volt és nem lehet jelentése, mert a jelentés az egyeduralmat hozta volna vissza, forradalmiságát elvesztő profetikus igeidőt.
A tér az igeemberek és az igeidő közé ékelődött. Mert a próféció a káosz megtörésére tett kísérletté vált, ennek tanúbizonysága a civilizációs tartalékait fölemésztő urbánus tér volt, amely lényegében arénává változott, s arénaidejében szeretett volna kiteljesedni. Nem önmagáért, hanem a Funkcionális Birodalom kedvéért, melyet a téren felállított Szabadság-szobor szeretett volna megtartani. A szobor nem beszélhetett önmagáért, csupán a térért. Szimbolizmusa a parttalanságot megsemmisítésére tört, melynek eddig alappillére volt. Viszont a tér származékaként, nem tudta behatárolni a parttalanságot, mondjuk úgy, mint a teret a környező épületek, megszabva egy adott korhangulatot, melyet a Funkcionális Birodalom összeomlása kivont az igeidőből. Lehet pont az igeidő omlott össze, s itt felejtette igeembereit, partjaikkal, itt és túl. Itt maradtak, túl a koncepción, mely teremtette őket, de már nem követheti, meg nem tarthatja.
A parttalan a káosszal csapott össze, pedig abból fogant. Ahol a parttalan terjeszkedik, onnan a káosz kénytelen visszavonul. De nem úgy tölti ki, mint a foton az űrt, hogy megteremtse és behatárolja saját idejét. A parttalannak nem volt ideje, melyet kitölthetett vagy meghatározhatott volna. Magja volt, ahonnan terjedt, valahogy úgy, mint a szerelem, mely belülről indul ki, de nem a Bent okozza, partos. Persze parttalanná válhat, ha másért nem, azért hogy birtokosa felismerhesse és bejusson a káosz magvába.
A káosz magva önmagából önmagának indul ki. De nem terjedhet, mint a beléje hulló szerelem. Mégis, a szerelemnek van egy faja, az önmagából önmagának kiinduló szerelem, amely ellentétben a káosszal, megsemmisül. A káosz nem semmisülhet meg, mert nincs partja. A szerelem mindig megsemmisül, ha partot ér. Parttalan lehet örök. Lehet, de a káosz még a szerelem ellen is meg tudja védeni magát, abban hogy elérhetetlenségében kitárulkozik, s megmutatja arculatát. E kitárulkozása önmaga feltárása is, azonban mindazt, ami beléje tud hatolni, automatikusan megsemmisítve táplálja, mert nincs tere, csak vonzása van. Arculata a Funkcionális Birodalom képben jelenik meg, de attól tér el attól és a szerelemtől, hogy érezni nem, csupán érzékelni lehet, s nem szereti, ha értelmezik, mert értelmezhetősége egyben kivégzése.
A parttalanságot érezni, érzékelni lehet, szereti az értelmezhetőséget, hisz lényegében képzeti ideje van, abból szerezi és abban rejlik térereje, ahogyan kiveti magából a teret.
Ontológiai képletben: a tér - O, a parttalanság - Q.





Hagyjon üzenetet a szerzőnek!

Csak ehhez a vershez tartozó hozzászólások

Hozzáadás a KEDVENC VERSEK listájához.

Feltöltés ideje: 2013-09-03 10:22:58
Utolsó módosítás ideje: 2013-09-03 10:22:58


Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-12-07 04:06   új fórumbejegyzés: Paál Marcell
2025-12-07 03:04   új fórumbejegyzés: Pintér Ferenc
2025-12-07 01:11   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana
2025-12-06 23:23   új fórumbejegyzés: Kosztolányi Mária
2025-12-06 22:25   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana
2025-12-06 21:37   új fórumbejegyzés: Paál Marcell
2025-12-06 21:27   új fórumbejegyzés: Farkas György
2025-12-06 21:23   új fórumbejegyzés: Farkas György
2025-12-06 20:45   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana
2025-12-06 20:44   új fórumbejegyzés: Francesco de Orellana