Séta az idõben
Míg sétálunk végig a Lónyay utcán, leolvasom 
a múlt jeleit, keresem az antik nyomokat, nézd az 
ablaksor szintjén váltakozó díszpárkányt, hallottad, a
tümpanon és szegmensív váltakozását még Michelangelo 
találta ki a reneszánszban, hogy fölkapta, továbbvitte 
az építészet, a zseni szelleme itt pompázik a fejünk felett, 
látod a konzolon az akantusz levelet, egy ókori lány sírjáról 
szippantotta magába az idő, a legenda szerint áttüremlett 
a fonott kosáron, ahonnan az áldozati gyümölcs, hús és bor 
már rég elfogyott. Az ókori istenek mindig ki voltak éhezve 
egy kis áldozatra; a síron nőtt akantuszlevél íme itt van,
kétezer-ötszáz éve virágzik a lány lelke, minden rostjában, 
erezetében egy hajdani építész részvéte átmentette az 
örökkévalóságba; nézd az erkély reneszánsz bábos korlátját,
ahogy belelóg a copf virágfüzér, itt  meg barokk motívumok, 
tudtad, édesvízi kagylóról  kapta a gúnynevét, szabálytalan 
gyöngyről, ma giccsnek neveznénk. A tengeri kagyló 
gyöngye értékesebb, tökéletes geometriai forma - 
a felületi feszültség a sűrűség függvénye - befelé hat, kívül 
szabályos gömbformára feszít, bennem minden feszít, 
te oldasz csak igazán, három évtizede vagy az  oldószerem - 
ott egy klasszicista oszlopsor, de hisz az eklektika végig-
csipegette a korszakokat,  mint nyári rétről a mezei virágot - 
melyiket válasszam, mindegyik nekem nyílik; emlékszel, 
vizsgaszünetben egy tarka csokrot hoztál nekem a szigetről, 
odaképzeltél a virágok közé, aztán bent felejtetted  a kabát-
zsebedben, öt nap múlva halásztad elő, ja ezt neked  hoztam, 
lepréseltem a virágokat, szépen elrendezgettem, nedvesen 
kisimítottam gyűrött szirmukat, mint ódon, napszítta terítőt, 
díszítse csak az örökkévalóság asztalát; aztán együtt nézzük 
a tornatermet, hogy lehetne rekonstruálni a régi falképet, 
fölhajtani a kosárlabdahálót, sín, csiga, vagy zsanér, 
mi a megoldás, hogy ne lógjon itt ez a mállott vastraverz - 
emlékszel, mikor Tamival fogócskáztatok a rozsdás 
mászókákon,nem vettétek észre, hogy fölhasadt a tenyeretek, 
aztán bejöttél elém a múzeumba, épp Krisztus sírba tételét 
másoltam Pedro Sancheztől egy emelvényen, a halott Jézus 
vére plasztikusan megfestve, szinte kicsordul a képből, 
olcsó hatás, de mindig bejön, körbeálltak a látogatók, 
egyszer csak megjelentél mögöttük félszeg mosollyal, szelíd,
szakállas Krisztus-arccal, hátratett  kézzel közeledtél, valami 
szokatlan volt mögötted, vércseppek követtek, kígyóztak, 
tekeredtek,  telepöttyözték a márvány kövezetet, szétnyílt 
tenyered, mint vörös forrás jelezte az útvonalat,  amerről jöttél, 
mintha a képről,  de nem, a mászókától a Régi Képtár 
spanyol osztályáig áldoztad a véred  a  játékért, megérte –
mondtad, aztán mehettünk tetanuszért,  mint előző évben is,
mikor rozsdás szögbe léptél futás közben, mindig kihívod
a sorsot, te mezítlábas tetanuszbajnok, 
mi lennék nélküled…
	
    
	
Hagyjon üzenetet a szerzőnek!Csak ehhez a vershez tartozó hozzászólásokHozzáadás a KEDVENC VERSEK listájához.